4 redenen waarom goede voornemens niet werken en 4 tips hoe je ze wel volhoudt

Happy new year! Allereerst wil ik jullie een heel gezond en gelukkig 2021 wensen. Dat dit het jaar mag zijn dat al je dromen uit mogen komen.

Ik hoor van veel vrouwen om me heen dat ze goede voornemens hebben. Jij ook? Ik had ze elk jaar ook, maar hield ze nooit vol. Waarom ik dit niet volhield deel ik graag met je in dit blog én ik vertel je ook wat het geheim is om ze wél vol te houden! Want het is NU de tijd om te pakken als je dingen echt anders wil doen dan dat je ze altijd al deed. 

Onthoud dit: als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

4 redenen waarom goede voornemens niet werken:

  1. Je zet je helemaal schrap voor 1 januari
    Op die datum gaat het gebeuren! Vanaf dan is alles anders!

    Leuk bedacht, maar zo werkt het natuurlijk niet. Het is hetzelfde als zeggen ‘maandag ga ik echt beginnen!’ en vervolgens woensdag opnieuw zeggen dat je kómende maandag….. Je kunt op ieder gewenst moment je leefstijl veranderen. Jouw start hoeft niet af te hangen van een bepaalde dag in de week of een specifieke datum zoals 1 januari. Als je maar start met iets dat goed is en dat kan dus VANDAAG, whatever welke datum het is of welke dag.
    Mijn advies is om iets op te pakken dat een blijvend resultaat oplevert, op een gezonde en simpele manier. Iets dat helemaal bij jou en jouw drukke (gezins)leven past. Denk niet te ingewikkeld en begin met iets simpels als elke dag 1 liter water drinken.

  2. Geen concrete doelen
    Mijn doelen waren nooit concreet. Ik zei tegen mezelf: ik ga op 1 januari gezonder eten en meer bewegen. Maar ik maakte geen plan en stelde geen einddoel. En dus at ik twee dagen ‘gezonder’ en daarna verzaakte ik het weer. Tot ik mijn grote doel in kleinere doelen opdeelde. Dus ik begon met ‘deze week maak ik elke dag een smoothie’ gevolgd daar ‘deze week neem ik supplementen bij mijn smoothie’. Zo zette ik dat door, met steeds kleine aanpassingen. Van ontbijten met een snelle boterham met hagelslag ging ik naar een gezonder ontbijt van havermout. Daarna paste ik mijn lunch aan en in plaats van een wederom snelle boterham maakte ik een salade of heerlijke soep. Zo deed ik dat ook met het onderdeel bewegen. Door mijn grote doel op te splitsen in kleine stappen behaalde ik uiteindelijk dat wat ik wilde: gezonder eten en meer bewegen.

  3. Je wilt een Quick-fix
    Zoals eerder gezegd: op 1 januari ben jij nog steeds dezelfde persoon als op 31 december. Je kan wel in 2 weken 20kg willen afvallen of je lijf in 14 dagen transformeren naar bikiniproof maar dat is niet helemaal realistisch. En buiten dat: door je enkel te focussen op het eindresultaat stel je jezelf elke keer teleur. Want nee, dat zie je nog niet in de spiegel. Maar wat zie je wel? En mag je daar niet ook al enorm trots op zijn!

  4. VOL GAS GAAN!!
    Elk jaar was het op 1 januari direct alles of niets. Ik wilde mijn hele leefstijl in één keer veranderen. Ik was veel te perfectionistisch en legde mezelf een enorme druk op. Dus als mijn doel was gezond eten, en ik nam een keer een stukje chocola, dan was het hele plan mislukt. Ik verwijs je terug naar punt 2, want het is echt zo dat blijvend resultaat haalbaar is, tenzij je het opdeelt in haalbare tussenstappen zodat je ook echt de veranderingen kan implementeren in je leven. 
    Nu je weet hoe je het niet vol gaat houden, vertel ik je ook meteen hoe je het WEL vol kan houden. Hier volgen 4 tips hoe jouw goede voornemen wel volhoudt:

    1. De juiste Mindset
    Je kent de uitdrukking wel ‘de knop omzetten’.  Hoe doe je dat? Door mindset. Je mindset is je manier van denken. Zo heb je bepaalde dingen die je automatisch denkt. Die ene week in de maand, koppel je aan ‘nu mag ik chocola’. Maar wil je echt die chocola, of heb je gewoon heel veel behoefte aan op tijd naar bed en juist gezond eten? Door te gaan herkennen hoe je in bepaalde situaties denkt, kan je dat denken veranderen. Dan kan het dus zijn dat je in die ene week nog wel een stemmetje hoort dat verlangt naar chocola maar dat jij denkt: “Je kan me wat met je chocola, ik maak een heerlijke pasta met een salade en ik ga op tijd naar bed”. Zo ontwikkel je een mindset waarmee je gezond én lekker kunt eten, bewegen, ontspannen.

    2. Slimme keuzes maken
    Slimme keuzes helpen je om meer balans in je drukke leven krijgen. Je wil wel gezond lunchen maar je hebt er geen tijd voor? Dan is het voor jou een goed idee om te gaan preppen en te zorgen dat je dingen in huis hebt waarmee je snel en makkelijk bijvoorbeeld een heerlijke soep kan maken.

    3. Zorg goed voor jou
    Een thema wat je steeds terug vindt in al mijn blogs maar hier valt of staat elk plan wat je maakt mee. Als je voldoende energie hebt en lekker in je vel zit is het veel makkelijker om je doelen te behalen.

    4. Stippel de weg naar je grote doel uit in kleine tussenstappen
    Ik noemde het al in punt 2 hoe ik dat voor mijzelf heb aangepakt. Wil je bijvoorbeeld de marathon van New York lopen? Dat is een super mooi doel, maar als je nog nooit hebt hardgelopen niet binnen een week haalbaar. Wat wel haalbaar zou zijn is om je ten doel te stellen de eerste week elke dag een kilometer te rennen, en zo bouw je op naar 5km. Dan 10, 20 etc. Want als je er 20 kan, kan je er ook 30, en kan je er 30. Dan is jouw doel ineens in zicht! 

Nu ben ik benieuwd: in welke van de 4 redenen waarom goede voornemens die niet werken herken jij jezelf? 

Op dinsdag 5 en donderdag 7 januari geef ik mijn masterclass ‘in 7 stappen naar een gezonde en gelukkige leefstijl’ weer. Speciaal voor mama’s die nooit meer op dieet willen. Klik hier om je gratis aan te melden. 

Liefs, Marleen

Foodilove-Weekmenu300x400

Gratis weekmenu

Voel jij dat je klaar bent om lekker in je vel te zitten? Goed in balans te zijn? Nog meer energie te hebben? Ik help om je graag om je levensstijl te veranderen waardoor jij de gelukkigste versie van jezelf kunt zijn!

Vraag nu mijn gratis weekmenu aan and let’s get started!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar gezonde recepten?

GRATIS

Ben jij een ambitieuze mama en wil jij meer energie, balans en tijd voor jezelf?

Scroll naar top