Gezonde appelcake

Ik krijg altijd zin om te bakken  met dit weer! Misschien omdat het echt weer is om de verwarming aan te doen en gezonde warme chocolademelk te maken.
Ik had nog appels liggen dus deze gezonde appelcake was de perfecte uitkomst.

Erg jammer dat we geen openhaard hebben want die zou ook erg goed in dit herfst rijtje thuis passen haha. Ik vind het ook erg leuk om iemand te verrassen met deze gezonde appelcake. Wanneer je hem leuk in pakt in bakpapier met touw maak je altijd een goede beurt. Deze gezonde appelcake blijft een paar dagen houdbaar en je kunt hem ook prima invriezen.
Zoals je ziet is mijn cake iets te lang in de oven geweest. Ja ook hier gaat wel eens iets mis! In het recept stond namelijk 55 minuten maar volgens mij hoeft hij maar rond de 40-45 minuten in mijn oven.
Toch wilde ik dit recept met jullie delen omdat hij zo lekker is. Ik denk dat ik van het weekend deze cake nog een keer maakt, je huis gaat er zo heerlijk van ruiken!

Aangebrande appelcake

Ik heb me voor deze cake laten inspireren door Asja kennen jullie haar? Asja is de ontwikkelaar van de levensstijlmethode. Een methode die mij heel erg aanspreekt en waar ik me op dit moment erg in aan het verdiepen ben. Hier hoor je binnenkort meer over uiteraard. Het boek gezonde taarten, cake en koekjes nam een foodie vriendin voor mij mee afgelopen week. Ik wil er alles wel uit bakken zo gaaf! Dus een echte aanrader.

Boek gezonde taarten Asja

Gezonde appelcake
Wat heb je nodig:
– cakevorm en bakpapier
– 160 gr. speltbloem (het liefst volkoren)
– 80 gr. druivensuiker
– 65 gr. crème fraîche
– 2 eierdooiers
– 100 gr. roomboter op kamer temperatuur
– 1/2 tl bakingsoda
– 2 tl kaneel
– 6 el honing
–  2 appels in plakjes gesneden
– snufje zout

Hoe maak je het:
Verwarm de oven voor op 175 graden. Vet de cakevorm in of bekleed hem met bakpapier.
Mix de roomboter samen met de honing en druivensuiker tot een romig geheel. Voeg vervolgens 1 voor 1 de eierdooiers toe en dan de crème fraîche en het kaneelpoeder.
Spatel de speltbloem en de baking soda er als laatst door. Doe dit niet met de mixer.
Schep de helft van het beslag in de cakevorm. Verdeel hierover de helft van de appelschijfjes. Schep de rest van het beslag erover en leg de rest van de appelschijfjes hierop.
Bak de cake voor ongeveer 40-45 minuten in de voorverwarmde oven. Haal hem uit de oven wanneer hij goudbruin en gerezen is. Controleer altijd nog even de gaarheid met een satéprikker. Komt deze er schoon uit dan is de cake gaar. Laat de cake even afkoelen in het cakeblik, haal hem er daarna uit het blik en leg hem op een taartrooster om compleet af te laten koelen.

Enjoy!

 

 

 

Foodilove-Weekmenu300x400

Gratis weekmenu

Voel jij dat je klaar bent om lekker in je vel te zitten? Goed in balans te zijn? Nog meer energie te hebben? Ik help om je graag om je levensstijl te veranderen waardoor jij de gelukkigste versie van jezelf kunt zijn!

Vraag nu mijn gratis weekmenu aan and let’s get started!

3 reacties op “Gezonde appelcake”

  1. Hoi Therese,
    Je zou 3 el kokosolie kunnen proberen en dit eerst laten smelten. Er is niets verkeerd met roomboter, het zijn beide vetten 🙂
    Liefs Marleen

  2. Beste Marleen,

    Ik heb de appelcake al 2x gemaakt (zonder druivensuiker). mmm lekker. Maar kan ik de 100 gram roomboter ook vervangen door bijv. kokosolie? Zo ja, hoeveel eetlepels kokosolie?
    Dan kan ik het meer “healthy” maken:)
    Groetjes

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar gezonde recepten?

GRATIS

Ben jij een ambitieuze mama en wil jij meer energie, balans en tijd voor jezelf?

Scroll naar top