Lactose-intolerantie

Charlotte en ik volgen elkaar al een tijdje op instagram, kennen jullie haar al van haar blog Fitmetcharlotte? Het leek ons super leuk om voor elkaar een gastblog te schrijven want we hebben namelijk 1 ding gemeen. Beiden hebben we een lactose-intolerantie, daarom leek het ons leuk om er iets meer over te vertellen op Foodilove!

Vandaag legt Charlotte in onderstaand artikel alles uit over een lactose-intolerantie. Wat houdt het precies is? Wat is er aan de hand in je buik, wat moet er gebeuren dat er niet gebeurd en bovenal: hoe ga je er vanaf nu mee om? En deelt ze met jullie een heerlijk recept van een lactose vrije smoothie!

Dagenlang hoofdpijn, ’s ochtends je bed niet uitkomen en 24/7 een lactosebaby bij je dragen. Een band om mijn buik zo straks als een aangetrokken riem. Ik vergrijp me steeds weer aan zuivelproducten. Ik moet accepteren dat ik een lactose-intolerantie heb en dat vind ik moeilijk. Veel moeilijker dan dat ik had verwacht. Maar de klachten zijn het me eigenlijk niet waard. En toch eet ik het?! Ik wil dat niet meer. Want mijn buik moet keihard werken om al die ‘zooi’ te verteren, een proces wat zich eigenlijk in de dunne darm moet afspelen. Ik snap beter hoe mijn lichaam werkt nu, maar leuk vind ik het niet.

Lactose-intollerantie 1

Lactose-intolerantie
Bij een lactose-intolerantie reageer je op de melksuiker (lactose) die van nature voorkomt in melk en in veel andere (melk)producten. Het is een andere aandoening dan koemelkallergie. Daarbij gaat het om de eiwitten uit de melk die de reactie geven. Veel mensen met een lactose-intolerantie kunnen wel kleine hoeveelheden lactose verdragen.

Lactase
Na het eten of drinken van melk (producten) moet lactose door het enzym lactase worden gesplitst in kleinere suikers: glucose en galactose. Dit proces gebeurd in de dunne darm. Alleen deze kleinere suikers kunnen vanuit de darm in de bloedbaan worden opgenomen. De dunne darmwand produceert zelf dit enzym lactase. Maar bij mensen met een lactose-intolerantie wordt dit enzym niet, of in onvoldoende mate aangemaakt. Hierdoor kan de lactose niet worden gesplitst en vervolgens niet worden opgenomen in de bloedbaan. De lactose komt hierdoor terecht in de dikke darm, waar het gaat gisteren en kan leiden tot overmatige gassen, een opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree.

Lactose-intollerantie 2

Oorzaken van lactose-intolerantie
In principe maken bijna alle baby’s bij de geboorte voldoende van het enzym lactase aan om de lactose uit de moedermelk te kunnen verteren. West-Europeanen en Noord-Amerikanen blijven over het algemeen ook de rest van hun leven voldoende lactase aanmaken. Bij veel Afrikanen, Aziaten, Zuid-Amerikanen en Zuid-Europeanen neemt de aanmaak van lactase na het derde levensjaar af. In deze landen komt lactose-intolerantie ook veel vaker voor. Wereldwijd is naar schatting 70% van de bevolking lactose-intolerant! Consumptie van melkproducten door volwassenen is in grote delen van de wereld niet gebruikelijk.

Een lactose-intolerantie kan ook ontstaan wanneer de darmwand beschadigd raakt, bv. bij een darmontsteking, een darminfectie, na een darmoperatie of na bestraling van de darm. Deze vorm van lactose-intolerantie kan tijdelijk zijn. Wanneer de darm is hersteld, wordt er weer voldoende lactase aangemaakt.  Met behulp van een waterstof-ademtest in het ziekenhuis kan de diagnose voor lactose-intolerantie worden gesteld.

Behandeling van lactose-intolerantie
De behandeling bestaat uit een lactosevrij of een lactosebeperkt dieet. De mate van beperking is afhankelijk van de mate van intolerantie. 5 tot 10 gram lactose per dag (ongeveer 1 glas melk), wordt over het algemeen goed verdragen). In zure melkproducten zoals yoghurt, kwark en karnemelk zit veel minder lactose. Deze producten worden beter verdragen dan zoete melkproducten. Zuivel wordt ook beter verdragen als het verspreid over de dag en in combinatie met de maaltijd wordt gebruikt. Nederlandse (harde) kaas bevat nauwelijks lactose.

Lactose zit vooral in:

– zoete melkproducten zoals gewone melk, chocolademelk en fruitzuiveldranken
– smeerkaas, smeltkaas, geitenkaas, hüttenkäse, schapenkaas en de meeste buitenlandse kazen
– vla, pudding, pap, kefir, mousse en andere zuiveltoetjes
– roomboter, slagroom, koffieroom, koffiemelk, room en crème fraîche
– roomijs en milkshakes
zuivelfrisdrank op basis van wei, bv. Rivella of Taksi

Lactose-intollerantie 3

Er zijn verschillende lactosevrije dieetproducten op de markt. Dit zijn zuivelproducten op basis van koemelk waar de lactose uit is gehaald. Koemelk kan ook vervangen worden door sojamelk (voorkeur voor sojamelk die met calcium is verrijkt). Er zijn ook tabletten verkrijgbaar, die het enzym lactase bevatten. Deze kun je innemen als je een keer melk (producten) wilt gebruiken of uit eten gaat.

Lactose-intollerantie 4

 

Amandelsmoothie met blauwe bessen (lactose vrij)
Wat heb je nodig? (voor 2 glazen)
– 400 ml amandelmelk ongezoet
– 2 kleine bananen (120 gram)
– 140 gr. blauwe bessen
– snufje kaneel

Hoe maak je het?
Voeg alle ingrediënten behalve de kaneel toe aan je blender en mix tot een egale smoothie. Voeg naar wens een snuf kaneel toe. Neem je smoothie mee in beker to-go of drink hem lekker vers direct op!

Geniet ervan! Liefs Charlotte.

Lactose-intollerantie

Foodilove-Weekmenu300x400

Gratis weekmenu

Voel jij dat je klaar bent om lekker in je vel te zitten? Goed in balans te zijn? Nog meer energie te hebben? Ik help om je graag om je levensstijl te veranderen waardoor jij de gelukkigste versie van jezelf kunt zijn!

Vraag nu mijn gratis weekmenu aan and let’s get started!

1 reactie op “Lactose-intolerantie”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Op zoek naar een gezonde leefstijl die je moeiteloos kunt volhouden?

GRATIS

Ben jij een ambitieuze moeder en wil jij écht lekker in je vel zitten en meer energie? 

Scroll naar top