Waarom je zin in zoet hebt na het eten

Je hebt net lekker gegeten en ineens krijg je ontzettende zin in zoet. Zo erg dat je eigenlijk direct de kast wilt induiken. Herkenbaar? Ik stelde gister deze vraag op Facebook en kreeg hier enorm veel reacties hierop. Heel veel vrouwen hebben hier dus last van en een paar jaar geleden had ik dit ook dagelijks en nu nog af en toe. Het kan geen trek zijn, want je hebt net een hele maaltijd op. Maar wat is het dan wel? Ik vertel je in dit blog waarom je zin in zoet hebt na het eten en wat je hieraan kunt doen.

Gewoonte
Dit is niet de eerste reden waaraan je zou denken, maar het kan een gewoonte zijn dat jij zin hebt in zoet na het eten. Als je al jaren iets lekkers neemt na het eten is je lichaam eraan gewend. Probeer daarom je patroon te doorbreken en ga niet direct op de bank zitten met een stuk chocola, maar ga een rondje wandelen, de afwas doen of ga lekker sporten.

Bloedsuikerspiegel
Wanneer je veel ‘snelle suikers’ eet stijgt je bloedsuikerspiegel snel. Hierdoor kun je na het eten een enorme dip krijgen, je gaat bijvoorbeeld gapen en je wordt ontzettend moe. Je lichaam maakt insuline aan om deze suikers uit je bloed te halen en op te nemen in je lichaam. Als je teveel suiker binnenkrijgt daalt je bloedsuikerspiegel weer. Hierdoor krijg je deze dip en krijg je ontzettende zin in zoet. Je lichaam vraag dus om nieuwe energie en jij haalt dit dan uit iets lekkers.

Dit is iets wat je eigenlijk heel makkelijk kunt voorkomen. Ruil je ‘snelle koolhydraten’ in voor langzame en goede voedingsstoffen en denk daarnaast ook goed aan je vezel inname. Ruil dus je witte pasta in voor volkoren pasta, je witte rijst voor zilvervliesrijst en pas ook je porties iets aan. Pas op met een desserts en drankjes waar veel suiker is. Denk dus aan natuurlijke zuivelproducten en drink vooral water en thee.

Je eet te snel of te weinig overdag
Het kan zijn dat je te snel eet. Je lichaam heeft even tijd nodig om je voeding op te nemen en wanneer je te snel eet komt het signaal dat je verzadigd bent veel later. Eet daarom rustig, aan tafel en kauw ook goed op je eten. Als je overdag te weinig eet (omdat je wilt afvallen) is je bloedsuikerspiegel voordat je gaat eten te laag en dan gebeurt er hetzelfde als dat je te weinig eet. Ga dus niet sparen overdag maar eet om de 2 a 3 uur een maaltijd.

Je drinkt te weinig
Het kan zijn dat je te weinig drinkt en hierdoor honger verwart met dorst. Zorg er dus voor dat je 1,5 tot 2 liter water op een dag drinkt. Drink dus eerst een paar glazen water voordat je aan de lekkere trek toegeeft.

Mijn tips
Je kunt dus na het eten echt geen trek hebben. Geeft er dus niet aan toe, maar doorbreek je patroon en drink een paar grote glazen water of een lekkere kop koffie of thee. Ook ik heb dit af en toe nog een keertje, dan ga ik lekker een stuk wandelen na het eten. Je zult merken dat je hierna geen zoete trek meer hebt en het is natuurlijk ook nog eens super gezond!

Onthoud ook dat je echt af en toe wel iets lekkers mag hebben, dit is ook de reden waarom je altijd een lekker stuk chocola in huis hebben hihi. Maar kies bewust en neem dit niet direct na het eten. Maak hier echt een genietmomentje van en hou het bij een stukje later op de avond.

Als je wilt afvallen is het verstandig om een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon te volgen. Hiermee voorkom je eet of snaaibuien. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het afvallen? Klik dan hier om mijn gratis weekmenu te downloaden.

Liefs Marleen.

 

 

 

Foodilove-Weekmenu300x400

Gratis weekmenu

Voel jij dat je klaar bent om lekker in je vel te zitten? Goed in balans te zijn? Nog meer energie te hebben? Ik help om je graag om je levensstijl te veranderen waardoor jij de gelukkigste versie van jezelf kunt zijn!

Vraag nu mijn gratis weekmenu aan and let’s get started!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar gezonde recepten?

GRATIS

Ben jij een ambitieuze mama en wil jij meer energie, balans en tijd voor jezelf?

Scroll naar top