Zitten is het nieuwe roken en daarom gaan we de stappenchallenge met je aan!

Ga je mee de challenge aan om elke dag 10.000 stappen te halen? Voor de één blijkt het een hele uitdaging, de ander komt er makkelijk aan. Tegenwoordig is het tracken van je stappen vrij eenvoudig. Heb je nog geen activity tracker om je pols, dan kan je ook op je telefoon kijken hoeveel stappen je die dag ongeveer gezet hebt. Je kan zelf je doel instellen, maar soms staat het standaard ingesteld op 10.000 stappen. Maar waar komt het getal 10.000 eigenlijk vandaan? En waarom zou dat je doel moeten zijn? We leggen het je uit!

Oorsprong van de 10.000 stappen

Iemand heeft hier over nagedacht! En iemand is in dit geval de Japanse arts Yoshiro Hatan. Hij deed onderzoek naar beweging in relatie tot gezondheid en kwam tot de niet zo super verrassende conclusie dat bewegen gezond is. Maar hoeveel beweging is dan gezond? Hij drukte het uit in stappen. Zijn idee hier achter was dat stappen zetten een makkelijke, laagdrempelige manier was voor mensen om te bewegen. Ook kan je – als je stevig doorwandelt – best wat calorieën verbranden. En niet zomaar calorieën: omdat je beweegt met een hartslag dat rond de 60%-70% van je maximale hartslag, verbrand je vooral vet (in plaats van suikers, zoals met een hoge hartslag). Bron: 10000stappen.nl

Nooit meer op dieet - 10.000 stappen
Lekkerder in je vel zitten zónder dieet? In 7 stappen naar een gezonde en gelukkige leefstijl!

Calorieën verbranden met wandelen

Afhankelijk van je gewicht, verbrand je meer of minder calorieën als je wandelt (of welke vorm van beweging dan ook). Gemiddeld is dat 55 calorieën per gelopen kilometer. In 10.000 stappen gaan ongeveer 7 tot 8 kilometer. Dus idealiter verbrand je tussen de 400 en de 500 calorieën per dag door beweging.

Veel?

Maar 8 kilometer per dag lopen is toch best wel veel? Ja! Dat is ook zo! Op en neer naar de Albert Heijn op de hoek zal het misschien niet voor je doen. Volgens Yoshiro Hatan zetten mensen gemiddeld 6.000 stappen. Dus ja, 10.000 stappen halen vraagt inderdaad voor de meesten om een bewuste inspanning. Zeker voor mensen die een zittend beroep hebben kan dit nog een hele uitdaging zijn. Maar juist voor de zittende werkers is het belangrijk dat ze proberen deze 10.000 stappen te halen, want onderzoek laat zien dat veel zitten super ongezond is. Zitten wordt niet voor niets het nieuwe roken genoemd. Maar hierover later meer!

Zitten is het nieuwe roken

Zitten wordt niet voor niets het nieuwe roken genoemd. We zitten gemiddeld 8,7 uur per dag. Langdurig zitten heeft risico’s voor de gezondheid. Volgens het RIVM zijn er aanwijzingen dat veel zitten kan leiden tot bijvoorbeeld overgewicht, type 2 diabetes en vervroegde sterfte; ook als mensen wel voldoende sporten of bewegen. Wie veel zit, beweegt nauwelijks nog met zijn benen, en dat is nu juist de grootste groep spieren die een mens heeft. Blijven je benen stil, dan daalt je stofwisseling en verbrand je minder calorieën dan eigenlijk zou moeten.

De challenge

De challenge is niet alleen om de 10.000 stappen te halen, maar ook om minder achter elkaar te zitten. Twee vliegen in één klap dus. Doe je mee?

Heb jij moeite met het halen van de 10.000 stappen? Of wat doe jij er (extra) voor om te zorgen dat je je doel wel haalt?

Foodilove-Weekmenu300x400

Gratis weekmenu

Voel jij dat je klaar bent om lekker in je vel te zitten? Goed in balans te zijn? Nog meer energie te hebben? Ik help om je graag om je levensstijl te veranderen waardoor jij de gelukkigste versie van jezelf kunt zijn!

Vraag nu mijn gratis weekmenu aan and let’s get started!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar gezonde recepten?

GRATIS

Ben jij een ambitieuze mama en wil jij meer energie, balans en tijd voor jezelf?

Scroll naar top