3 manieren die jou gaan helpen om alle ballen hoog te houden

Het zijn nogal wat ballen die we hoog te hebben als mama’s op het moment. Maar we kunnen dit! In dit blog deel ik 3 manieren met je die jou gaan helpen met al die ballen te kunnen jongleren op topniveau zonder dat je er zelf bij neervalt. Geïnspireerd op 3 quotes die je voor jezelf als reminder aan de koelkast kan hangen of op je prikbord kan prikken.

Maak op zaterdag of zondag tijd om de week in te plannen. Ik heb tijdens sinds ik fulltime mama ben door de lockdown mijn hele agenda zo efficiënt mogelijk in gepland met mijn business manager. Wat is er echt nodig op dit moment en waar ga ik de focus op leggen. En wanneer plan ik tijd in om ook echt met die focus aan de gang te kunnen gaan.
Vervolgens bespreek ik de planning met mijn partner en stemmen we samen onze agenda’s verder af. Van mijn business manager weet ik dat zij dat met haar hele gezin doet, haar kinderen zijn al een stuk groter dan die van mij. Het is een stukje verwachtingsmanagement. Door samen de planning door te nemen weet ieder wat wanneer van hem of haar wordt verwacht.
Je kan wel mopperen op je partner dat hij of zij maar gewoon kan werken en jij ondertussen alles moet regelen met schoolwerk en kinderen. Maar als je niet aangeeft op welke momenten jij niet gestoord wil worden is je partner zich er hoogstwaarschijnlijk totaal niet van bewust.

Het klinkt misschien overdreven maar plan ook je eetmomenten in je agenda en de momenten dat je even met de kinderen naar buiten gaat. Als het in je planning staat is de kans een stuk groter dat je het ook daadwerkelijk gaat doen. 

Juist nu er zoveel van jou en van je gezin wordt gevraagd is een goed gevulde koel- en voorraadkast belangrijker dan ooit. Nu je veel thuis bent is het verleidelijk om voor een snelle tussendoor hap te gaan. Maar zeg eens eerlijk, hoe goed doet het jouw humeur als je de dag doorstroomt op een rol chocoladekoekjes en een halve appel?

Zorg dus dat die snelle hap er één is die je voedt en niet enkel vult. Ik ken zelfs moeders die helemaal vergeten te eten of er zich de tijd niet voor gunnen. Doe dat echt niet, Een auto heeft brandstof nodig om vooruit te komen. Jij bent die auto. En jij hebt dus brandstof nodig.
Maak het makkelijk voor jezelf en hou het ook simpel. Er zijn yoghurtbakjes te koop waar gezonde muesli bijvoorbeeld al bij zit. Neem er een banaan bij en wat drinken en je kan de dag beginnen. Kook in 1x 10 eieren en zet ze in een bakje in de koelkast. Met een zakje sla, pijnboompitjes en bijvoorbeeld tonijn maak je zo in een paar minuten een lekkere salade voor de lunch. Maak in het weekend een pan soep en verdeel het in bakjes zodat je door de week voor de lunch enkel een bakje hoeft op te warmen. Broodje erbij, lunch geregeld.  Zorg dat er snackgroenten zoals cherrytomaatjes, paprika, worteltjes en komkommers in de koeling staan die je makkelijk kan pakken. Sla diepvries smoothie fruit in zodat je in no time een smoothie kan maken. Haal lekkere nootjes en neem daar in de middag een handje van.
Als jij jezelf en je gezin vult met goede brandstof doet dat op zoveel vlakken goed. 

Op dit moment kan je weinig anders doen dan meebewegen. Alleen kan je dat wel enigszins gecontroleerd doen. Zo is het handig om je boodschappen 1 of 2 keer per week thuis te laten bezorgen. In het weekend maak je daar tijd voor zodat de flow ook gaat door de week, je in ieder geval goed en lekker eten in huis hebt. Bovendien scheelt het laten bezorgen van de boodschappen je echt veel tijd.

Om de flow goed te kunnen handelen is het belangrijk dat je zorgt, zoals eerder gezegd, dat je je eigen brandstofniveau op peil hebt. Sta een half uurtje eerder op en neem even de tijd om te ontbijten. Zet je telefoon nog niet meteen aan, zeker op het moment merk ik bij mezelf dat dat voor enorm veel onrust zorgt. En dat heeft effect op mijn dochter want die voelt dat natuurlijk haarfijn aan. Als je dan toch even aan je ontbijt zit bedenk dan 3 dingen waar je dankbaar voor bent. Op deze manier begin je de dag van jou en je gezin met een positieve mindset. Dat kan zo een groot verschil maken. Sinds ik dit in de ochtend doe is het veel makkelijker om met de flow mee te gaan.

Probeer elke dag minimaal 30 minuten te bewegen. Dit hoeft niet een hele workout te zijn, maar kan ook een lekkere wandeling zijn. Neem je kinderen mee of ga juist even alleen naar buiten. Zo blijf je energiek en ben je een stuk productiever.

Sluit de dag bewust af. Als het lukt ga op tijd naar bed maar neem in elk geval minstens een kwartiertje om de dag af te sluiten. Leg je telefoon aan de kant en bedenk opnieuw 3 positieve dingen van dag. Wees trots op jezelf dat je het gewoon weer gerockt hebt en ga lekker slapen. 

Kortom, even samengevat: 

1.By failing to prepare, you are prepairing to fail
2.Good food good mood
3. Go with the flow

Nu ben ik benieuwd: welke van deze 3 quotes spreekt jou aan?  

Ik geef mijn masterclass ‘in 7 stappen naar een gezonde en gelukkige leefstijl’ weer. Speciaal voor mama’s die nooit meer op dieet willen. Klik hier om je gratis aan te melden. 

Liefs, Marleen

Foodilove-Weekmenu300x400

Gratis weekmenu

Voel jij dat je klaar bent om lekker in je vel te zitten? Goed in balans te zijn? Nog meer energie te hebben? Ik help om je graag om je levensstijl te veranderen waardoor jij de gelukkigste versie van jezelf kunt zijn!

Vraag nu mijn gratis weekmenu aan and let’s get started!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar gezonde recepten?

GRATIS

Ben jij een ambitieuze mama en wil jij meer energie, balans en tijd voor jezelf?

Scroll naar top