5 manieren om alle ballen in de lucht te houden tijdens de lockdown

Een verlenging van de lockdown was waarschijnlijk het laatste waar je op hoopte als het aankomt op de planning voor je business. Mijn dochter gaat op het moment niet naar de opvang en ik merk echt dat dat veel van mij vraagt om toch alles zakelijk en privé draaiende te houden. Ik hoor van veel ondernemende moeders dat ze deze lockdown zwaarder vinden. Tijdens de eerste lockdown hadden we de mazzel dat het weer meezat en er veel zonnige dagen waren. Nu is het koud, donker en aanzienlijk minder zonnig.

In dit blog ben ik er even helemaal voor jou. Want van jou wordt nu zoveel gevraagd. Ik deel hier 5 manieren die jou gaan helpen om alle ballen in de lucht te houden.

5 manieren om alle ballen in de lucht te houden tijdens de lockdown

  1. Plan dagelijks me-time in
    Dit heb je waarschijnlijk al vaker gelezen en je zou wellicht bijna met je ogen rollen en denken dat weet ik nu wel maar ik heb er geen tijd voor. Je komt er niet aan toe. Het past niet in je schema. Maar is dat écht zo?
    Zodra het druk wordt vergeet je als eerste jezelf, dat is voor mij heel herkenbaar en ook ik vind het op sommige dagen moeilijk. Wil jij deze anders-dan-anders periode goed doorkomen is het echt zo belangrijk om te kijken naar wat wél kan.
    Als je een partner hebt overleg dan samen wanneer jullie beiden ieder wat tijd voor jezelf kunnen nemen. Gun de ander én jezelf dat moment. Trek je terug in de badkamer of ga buiten een stuk lopen. Neem een thermoskan thee mee en vraag misschien een vriendin om samen een wandeling te maken. Doe iets binnen de mogelijkheden van nu waar je blij van wordt. Het gaat erom dat je rust vindt in je gedachten en even een momentje met jezelf incheckt.

  2.  Beweeg elke dag
    Tijdens de eerste lockdown hadden we enorm mazzel met het weer. Het voorjaar brak vroeg door en naar buiten gaan was iets wat je bijna vanzelf deed. De zon scheen volop en de temperaturen waren heerlijk op de meeste dagen. Maar nu is het winter. De dagen zijn niet al te zonnig en het is vroeg donker. Toch is het ook nu echt belangrijk om wel elke dag even buiten te zijn. Het is niet alleen goed voor je lichaam maar ook voor je mentale gezondheid. En dat geldt net zo voor je kinderen. Is de schooldag afgelopen? Neem je kind(eren) mee naar buiten. Je stapt zo met zijn allen even uit dat waar je mee bezig was en schakelt om naar weer gewoon mama & kids modus.

  3.  Eet gezond
    Nu je zo met z’n allen thuis bent is de verleiding groot om ‘even’ wat lekkers te nemen. Of, je komt er niet eens aan toe om te eten omdat er aan alle kanten aan je wordt getrokken. Goed voor jezelf zorgen begint bij het goed voeden van je lichaam. Sla dus geen maaltijden over. Zorg dat je een ontbijtoptie hebt die je zo kan pakken, zoals een portieverpakking griekse yoghurt, waar je eventueel wat honing en walnoten bij doet. Of een portieverpakking yoghurt waar al muesli bij zit.
    Bereid ook je lunch voor. Doe je dit niet eet je of niet of je pakt ‘even’ snel iets uit de kast. En dan zul je dit direct merken in je energie en je zult veel minder gefocust en productief zijn. Bovendien zal je geduld veel minder zijn en laten we eerlijk zijn, dat hebben we nu hard nodig. Drink daarnaast voldoende water en neem supplementen om je weerstand en energie hoog te houden.

  4. Maak van voldoende slapen een prioriteit
    Misschien ben je nu in de avond nog tot laat aan het werk omdat dan de kinderen in bed liggen en je eindelijk ongestoord aan de gang kan gaan. Hoe verleidelijk het ook is, en ik begrijp dat sommige dingen soms gewoon af móeten, ga als het echt moet die dag met focus een uur aan de slag en sluit daarna af en ga op tijd naar bed.

    Slaap is juist nu zo belangrijk. Zonder voldoende slaap gaat je weerstand achteruit, je hebt minder geduld, je bent sneller overprikkeld en focus houden op de momenten dat je productief kan zijn is dan ook niet echt te doen. Zorg voor minimaal 7 uur slaap per nacht. Weet je dat je van jezelf meer nodig hebt? Zorg dan dat je daaraan komt.

    Kijk of je misschien met een buurvrouw of vriendin kan afspreken dat jullie een halve dag op elkaars kinderen passen. Het ligt eraan hoe de maatregelen zijn en hoe je er zelf in staat maar misschien zouden de kinderen in het weekend een dagje bij opa en oma kunnen zijn zodat jij dan ongestoord aan het werk kan en niet hele avonden hoeft door te halen.

    Als jij uitgerust en fit bent kun je als moeder, vrouw en ondernemer de hele wereld aan! Je wordt creatiever en bruist van de energie.

    5. Leg je telefoon aan de kant
    Sociale contacten zijn tot een minimum beperkt en we zitten allemaal veel meer achter beeld voor online meetings. Aan het eind van de dag is iedereen zo gaar als een klontje en de verleiding is groot om dan doelloos te gaan zitten scrollen op social. Misschien denk je nu waar heeft ze het over maar ik betrap mezelf er best vaak op op dagen dat ik het helemaal zat ben.
    Leg in plaats van doelloos te gaan scrollen je telefoon aan de kant en ga even zitten met een kop thee (of glas wijn) en laat alles even zijn zoals het is. Komen de kindjes naar je toe, prima. Komen ze niet, zorg dat je een tijdschrift binnen handbereik hebt waar je even in kan gaan zitten bladeren of zelfs lezen. Bereid het eten vast voor of doe gewoon even helemaal niks. Het is prima als je gewoon even een kwartiertje voor je uit gaat zitten staren, en te ziet wat er komt. En als je dan toch zo zit, bedenk dan eens 5 dingen waar je dankbaar voor bent die dag.

Kortom, even samengevat:

1. Plan dagelijks me-time in
2. Beweeg elke dag
3. Eet gezond
4. Maak van voldoende slapen een prioriteit
5. Leg je telefoon aan de kant.

Dit zijn allemaal geen dingen die je voor het eerst hoort of leest. Deze stappen zijn alleen juist nu je zoveel verschillende rollen te vervullen hebt, en dat nog wel even zo gaat blijven, een paar simpele stappen om veel beter voor jezelf kunt zorgen. Op deze manier zorg je dat je zelf opgeladen blijft en zo de situatie zoals die is kan rocken. Privé en zakelijk.

Nu ben ik benieuwd: met welke van deze 5 tips ga  jij vandaag nog starten? 

Op dinsdag 19 en 26  januari geef ik mijn masterclass ‘in 7 stappen naar een gezonde en gelukkige leefstijl’ weer. Speciaal voor mama’s die nooit meer op dieet willen. Klik hier om je gratis aan te melden. 

Liefs, Marleen

Foodilove-Weekmenu300x400

Gratis weekmenu

Voel jij dat je klaar bent om lekker in je vel te zitten? Goed in balans te zijn? Nog meer energie te hebben? Ik help om je graag om je levensstijl te veranderen waardoor jij de gelukkigste versie van jezelf kunt zijn!

Vraag nu mijn gratis weekmenu aan and let’s get started!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar gezonde recepten?

GRATIS

Ben jij een ambitieuze mama en wil jij meer energie, balans en tijd voor jezelf?

Scroll naar top