Afvallen na je zwangerschap hoe doe je dat?

Ik vind het spannend.
Zeg maar gerust: doodeng.
Maar toch ga ik het doen.

Ik ga iets heel persoonlijks met je delen. Ik ga me kwetsbaar opstellen. Ik wil namelijk niet alleen mijn successen delen, maar juist ook mijn strijd. Want het feit dat ik een coach ben wil natuurlijk niet zeggen dat ik zelf altijd maar alles onder controle heb, ook al denken sommige mensen misschien van wel.

Stijn, onze jongste, is inmiddels alweer een half jaar oud. In dat afgelopen half jaar is er zoveel gebeurd. Stijn had een moeilijke start door zijn verborgen reflux en koemelkallergie. Gelukkig gaat alles nu een heel stuk beter en komen we een beetje in het ritme. Maar of ik ook nog een beetje aan mezelf ben toegekomen? Nou, nee. Niet bepaald.

Afvallen na je zwangerschap hoe doe je dat?

Soms voel ik me net een jongleur. Er zijn zoveel ballen hoog te houden. Ik combineer moederschap met een eigen bedrijf en dat allemaal op iets te weinig slaap. En dan kindjes die aan de lopende band ziek zijn en thuis moeten blijven van de opvang…Af en toe weet ik zelf ook niet meer hoe ik het allemaal volhoud. 

In twee jaar tijd was ik twee keer zwanger. Kwam ik twintig kilo aan. En onderging ik maar liefst twee keer een keizersnede. Pas nu heb ik het gevoel dat ik daadwerkelijk aan het herstel toe ben. En dus ook aan het loslaten van die 12 zwangerschapskilo’s die er nog aan zitten. En dat wil ik graag met je delen.

Scheur in mijn broek

Oké, ik kreeg mezelf weer in mijn oude broek gewurmd, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Hij zat allesbehalve lekker. En toen ik er op een dag uitscheurde, werd het echt tijd voor een nieuwe.
Omdat ik kleding altijd liever eerst pas, ging ik naar een winkel in plaats van online te bestellen.
Eerlijk gezegd ging ik met frisse tegenzin. Zo’n krap pashokje, met van dat bleke TL-licht; het is niet bepaald mijn happy place.

Maar goed, daar stond ik dan, met een hele stapel broeken. Met verhitte wangen probeerde ik de eerste broek omhoog te sjorren, maar die bleef ergens halverwege mijn dijen steken.
‘Hoe staat ‘ie?’ vroeg de verkoopster op vrolijke toon.
Ik kon wel janken.

Daar stond ik dan, met die broek op halfzeven en het zweet op mijn rug. Ik wilde niet eens meer in de spiegel kijken.
Ik keek naar die stapel van wel tien broeken. Ik paste niks. Níks! 

‘Je moet lief zijn voor jezelf’, lees je overal op Instagram. ‘Je moet van jezelf houden’. Nou, ik wist op dat moment in het pashokje echt even niet meer hoe ik dat in vredesnaam moest doen, van mezelf houden.    Ik kan er allerlei excuses voor verzinnen. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb de afgelopen maanden gewoon niet goed voor mezelf gezorgd.

Excuses

Ik ben moe door de gebroken nachten en heb hierdoor veel zin in suikers. Ik eet onregelmatig of vergeet gewoon te eten. Heb geen zin en tijd om uitgebreid te koken. En er liggen zoveel lekkere dingen in de voorraadkast.

Dat heeft ook met de lockdown te maken. Kijk: weer zo’n excuus 😉
Ik pakte door mijn vermoeidheid weer even alles wat los en vast zat. Net als vroeger was het alles of niets. ‘Fuck it,’ dacht ik dan. ‘Ik ben toch al dik, dan kan dit er ook nog wel bij.’ Maar ondertussen voelde ik me opgeblazen en ellendig.

Waar begin je?

Het is voor de meeste vrouwen überhaupt al niet makkelijk om de zwangerschapskilo’s er weer af te krijgen. Ze blijven maar plakken. Je moet weer naar dat ene omslagpunt, die knop die moet weer om. Het wordt tijd om weer goed voor mezelf te zorgen. Alleen… waar begin je?

Het is zo dubbel: die stapel kleding die ik niet pas is aan de ene kant reden om het zo snel mogelijk over een andere boeg te gooien, en aan de andere kant reden om te gaan troost-eten. Wat ik dus eigenlijk niet meer wil.

En hoe dan verder?

Waar moet je beginnen? Ik ken de valkuil als geen ander: je start heel streng, houdt dat een paar dagen vol, dan schiet je de andere kant op en eet je je helemaal suf, waarna je je weer schuldig voelt.
Een dieet werkt gewoon niet. Je kunt als drukke moeder nu eenmaal niet leven op alleen maar kwark, shakes of wortels. Sterker nog: je lijf gaat in een spaarstand, waardoor je helemaal niet afvalt. Is meteen heel je stofwisseling in de war.
Nee, dat ga ik dus niet doen.
Wat ga ik dan wél doen? Ik ga goed voor mezelf zorgen.
Ik hoef alleen maar te denken aan die stapel kledingstukken en dat pashokje.
Maar wel graag op een gezonde, liefdevolle manier.

Afvallen is eigenlijk simpel

Het idee achter gewichtsverlies is heel simpel: minder eten dan je nodig hebt. Minder energie tot je nemen dan dat je daadwerkelijk verbruikt. Doe je dat, dan val je af. Maar dat betekent niet automatisch weinig eten. Integendeel! Je hebt voeding nodig om goed te kunnen functioneren. Een auto rijdt immers ook niet zonder benzine.

Daarom ben ik me een paar jaar geleden gaan verdiepen in dingen als voedingswaarden. Het kan namelijk zo zijn dat je dénkt dat je supergezond eet, maar dat je stiekem toch allerlei vetten en toegevoegde suikers binnenkrijgt die verstopt zitten in ons eten. Daarover heb ik inmiddels veel geleerd. En dat is fijn, want deze kennis kan ik weer doorgeven aan jou.

Afvallen zonder dieet

Afvallen zonder dieet, dat is dus absoluut mogelijk. Hoe?
Door de juiste mindset, positief en liefdevol, zonder jezelf te straffen of van alles te ontzeggen.
Door gezond en lekker eten.
Door voldoende te bewegen, op een leuke manier die bij jou past.
Maar ook door te ontspannen en door het maken van slimme keuzes. Daardoor kom je automatisch een stuk lekkerder in je vel te zitten, met alle fijne gevolgen van dien. Denk bijvoorbeeld aan meer energie om leuke dingen te doen, een verzadigd en gezond gevoel, omdat je geen vulling meer eet maar voeding, én stukken beter slapen.
Heb jij ook zo’n broek die op je heupen blijft steken? Je kan er donder op zeggen dat je die in no time weer past.

Mijn gouden tip voor stap 1

… begin bij het begin! Klinkt logisch, en dat is het ook.
Stap 1 is: start met een doel.
Zoiets als: oké, ik ben klaar met al die excuses. Ik bepaal een realistisch en haalbaar doel. En daarna zien we wel weer verder.
Weet: in de eerste weken gaat afvallen vaak sneller. Daarna stabiliseert het en val je gemiddeld zo’n 500 gram per week af. Gemiddeld dus, hè, want geen lijf is hetzelfde.

Mijn persoonlijke doelen

Ik wil graag weer een gezond gewicht bereiken. Ik wil afvallen zonder dieet, met blijvend resultaat. Ik wil niet dat ik snel afval en het er weer net zo hard aankomt. Bye bye jojo-effect!
Ook wil ik weer die fitte en energieke moeder worden. En ja, Instagram heeft wel een punt. Ik wil (weer) van mezelf houden.

Gedrag en woorden

Ik wil graag een goed voorbeeld zijn, zodat Emma en Stijn ook leren hoe ze op den duur goed voor zichzelf kunnen zorgen. Kinderen leren nu eenmaal meer van gedrag dan van woorden. Kortom: als ze zien dat hun mama het heel normaal vindt om goed voor zichzelf te zorgen, dan zullen zij dat ook normaal gaan vinden.
Ik heb geen zin om uren in de keuken te staan, of allerlei verschillende winkels af te moeten sjouwen. Die tijd besteed ik liever aan de kinderen, of juist even aan mijzelf. Allerlei moeilijke recepten maken, dat ga ik niet doen. Nee, wat ik maak is snel, simpel, gezond en vooral: lekker.

‘Mijn gezin hoeft zich niet aan te passen aan mijn leefstijl, maar ik pas mijn leefstijl aan aan mijn gezin’

Geen ‘vandaag start ik écht’ meer!
Niet meer uitstellen maar gewoon doen…. Je hoeft niet op een speciale dag te wachten. Je kunt op elk moment beginnen.

Stap 2: geen vulling, maar voeding

Op basis van mijn meting en doel maak ik een persoonlijk voedingsplan gebaseerd op mijn doel en hou bij wat ik eet in de Foodilove app. Dit geeft me inzicht in mijn patronen en in wat ik zou willen veranderen. 
Zo ga ik stap voor stap mijn gewoontes weer veranderen naar gezonder eten. Ik ga weer naar 6 maaltijden, want dit werkte voor mij altijd heel goed. Natuurlijk loopt dat ook wel eens anders, maar dit biedt in elk geval houvast.

En verder luister ik vooral goed naar mijn lichaam. Dit betekent bijvoorbeeld: jezelf niet uithongeren en niet overeten.
Heb ik soms enorme trek in een reep chocola? Echt wel! Maar het is geen troost of beloning meer. Ik eet het omdat ik het lekker vind. Dan geniet ik er ook van. Want dat schuldgevoel is zo zinloos. Ik ben er klaar mee!

De volgende stap: meer bewegen

De volgende stap weet ik ook al: meer bewegen. Maar ik weet dat ik niet alles in een keer hoef om te gooien. Stap voor stap kom ik er wel. Voor nu maak ik een lekkere wandeling of volg ik een yogales. En daar ben ik heel tevreden mee. Want vanaf dat startpunt, dat beginnetje, die omgezette knop, wordt het alleen maar meer.

Ik weet dat het werkt!

Alleen al het schrijven van dit blog geeft me energie, weet je dat? Ik ben al eerder vijftien kilo afgevallen door deze dingen toe te passen. Ik heb al eerder laten zien dat het werkt: het creëren van een leefstijl die werkt voor mij en mijn gezin.
Door dit met je te delen raak ik ook nóg meer gemotiveerd. En jij? Doe je met me mee? 

Ben jij ook klaar met die (zwangerschaps)kilo’s die maar blijven plakken?
Wil jij als moeder weer goed voor jezelf zorgen?
Weer écht lekker in je vel zitten, vrolijk en vol energie?
Het goede voorbeeld voor je kids zijn?
Een gezond eetpatroon, met blijvend resultaat?

Doe dan met mij mee! Samen staan we sterker! We starten samen op maandag 7 maart met de MOM I LOVE Challenge. In slechts 30 dagen zie, voel en merk je al resultaat!

Wat gaan we doen:
– je ontvangt 4 Foodilove weekmenu’s met snelle en simpele recepten voor het hele gezin
– elke week krijg je een challenge voor een snelle en simpele Foodilove workout die we met zijn allen doen
– je krijgt 30 dagen toegang tot de exclusieve Foodilove app met een persoonlijk voedingsplan
– en 30 dagen toegang tot de exclusieve Foodilove community waar je andere gemotiveerde moeders ontmoet. In deze community coach ik je.  Je kunt hier al je vragen, maar ook successen en ervaringen delen. Zo helpen we elkaar. Samen staan we sterker!

<<< Klik hier om je direct aan te melden voor maar 17 euro! >>>

Foodilove-Weekmenu300x400

Gratis weekmenu

Voel jij dat je klaar bent om lekker in je vel te zitten? Goed in balans te zijn? Nog meer energie te hebben? Ik help om je graag om je levensstijl te veranderen waardoor jij de gelukkigste versie van jezelf kunt zijn!

Vraag nu mijn gratis weekmenu aan and let’s get started!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Op zoek naar een gezonde leefstijl die je moeiteloos kunt volhouden?

GRATIS

Ben jij een ambitieuze moeder en wil jij écht lekker in je vel zitten en meer energie? 

Scroll naar top