Cheaten tijdens de feestdagen!

Voel jij je ook schuldig als je cheat? In deze blog vertel ik je alles over cheaten tijdens de feestdagen!

Ohhh wat heb ik de afgelopen maanden een vreetbuien gehad, ik beken! Ik zit weer boordevol energie na een moeilijke periode en ben weer opnieuw begonnen met een coach bij Personal body plan. Misschien heb je mijn vorige blog “doe maar lekker gewoon” ook gelezen waarin ik je vertelde dat ik vanaf nu alleen nog maar ga genieten!

Ik heb een doel voor ogen en heb al een tijdje geleden mezelf voorgenomen dat ik 1x per dag iets lekkers mag. Jaja, dit heb ik van een heel lief iemand die sinds kort dichtbij me staat, ze geeft me enorm veel energie en daardoor kan ik mezelf tijdens de feestdagen een beetje los laten. Ik wil me niet meer schuldig voelen bij alles wat ik cheat, maar ik hou alles wel in balans. Door jezelf af en toe een lekkere cheat te gunnen voorkom je dat je cheatbui verandert in een vreetbui. Hier heb ik veel ervaring mee en ik heb hier nu de balans in gevonden. Ik hou me aan de 80/20 regeln. 80% van mijn dagelijkse voeding bestaat uit gezond eten en die andere 20% is mijn 1x iets lekkers per dag.

Kerst bestaat uit gezellige dagen met vooral lekker en veel eten. Wil jij weten hoe ik fit de feestdagen door kom? Hoe ik zonder schuldgevoel aan het kerstdiner zit en volop geniet? Onderstaand geef ik je een aantal handige tips:

– de dagen voor kerst hou ik me aan mijn normale voedingspatroon. Ik ga niet extra dieeten, dan raak ik helemaal uit mijn ritme en weet ik dat ik ga snaaien.
– ik ga niet mijn macro’s tracken tijdens de feestdagen anders wordt ik gek.
– komen de gasten bij jou eten en heb jij de regie? Dan kun je natuurlijk wat gezondere keuzes maken, erg handig.
– ik start mijn dag met een healthy ontbijt, en sla niet groot in. Wel ben ik van plan om een healthy kerstbrood te bakken waarbij ik rekening hou met het aantal calorieën. Daarbij neem ik een glas vers geperste jus en mijn dagelijkse bakje kwark met fruit. Met kerst laat ik de muesli weg 😉
– als lunch maak ik een lekkere salade, laag in calorieën en dit geeft mij altijd een enorm verzadigd gevoel. Zo kan ik door tot aan de borrel!
– tijdens de borrel, het diner en toetje ga ik volop genieten, maar neem wel alles met mate. Ik heb geen zin om zo vol te zitten dat ik er in de nacht last van heb. Van te voren maak ik keuzes waar ik zin in heb. Ik weet zeker dat ik me aan het einde van de dag zo een stuk beter voel!
– ik zorg ervoor dat ik voldoende water (2 liter) drink, dit geeft mij ook een verzadigd gevoel en zo hou ik geen vocht vast.
– tijdens de kerst vind ik het heerlijk om te blijven sporten. Ik heb besloten om aan de HIIT workouts van Lienke van Deargoodmorning mee te doen. Je kunt deze downloaden via haar website, super leuk!
– ook vind ik het heerlijk om te wandelen met mijn familie of zet ik in de ochtend een yoga les aan op de tv en volg ik deze workout. Mijn gym is 2e kerstdag ook open dus wie weet.
– de dag na kerst pak ik direct mijn normale patroon weer op. Baal ik als ik op de weegschaal ga staan, maar weet ik in mijn achterhoofd dat de extra kilo’s er binnen 1 dag weer af kunnen zijn.

Ik heb mijn kerst aardig healthy voorbereid dacht ik zo? Maar ik ga vooral genieten tijdens deze speciale dagen. Ik maak keuzes waar ik zelf happy van wordt en niet omdat iets moet. Ook durf ik gerust nee te zeggen. Ik ben nieuwsgierig hoe jullie de kerst fit doorkomen, laat je een reactie achter?

Happy en fitte feestdagen gewenst, liefs Marleen.

 

 

Foodilove-Weekmenu300x400

Gratis weekmenu

Voel jij dat je klaar bent om lekker in je vel te zitten? Goed in balans te zijn? Nog meer energie te hebben? Ik help om je graag om je levensstijl te veranderen waardoor jij de gelukkigste versie van jezelf kunt zijn!

Vraag nu mijn gratis weekmenu aan and let’s get started!

1 reactie op “Cheaten tijdens de feestdagen!”

  1. Hey Marleen, ben het helemaal met je eens. Toevallig ben ik ook net begonnen met mezelf niet zo dwars te zitten en elke dag een snoepmomentje in te plannen. Je moet je doelen inderdaad klein en haalbaar maken. Kleinere stapjes zijn makkelijker te nemen en vol te houden en vormen uiteindelijk samen ook een grote stap.
    Ik vraag me alleen af waarom je de dag na Kerst op de weegschaal gaat. Ten eerste zul je met jou eetpatroon echt geen kilo’s aankomen en ten twede kan het je in je hoofd misschine toch frustreren. Waarom niet de dagen na Kerst gewoon doorgaan met je eigen manier van eten en op oudjaarsdag zien hoe de vlag erbij hangt? Ik vermoed dat 1 keer extra sporten in jouw geval is om de kerstextraatjes er weer af te hebben. Ik wens je een hele fijne Kerst toe en geniet van de gezelligheid!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar gezonde recepten?

GRATIS

Ben jij een ambitieuze mama en wil jij meer energie, balans en tijd voor jezelf?

Scroll naar top