5 tips om zonder schuldgevoel te genieten tijdens de feestdagen

Kerst 2020 is anders dan anders. Misschien vier je het alleen met je gezin of komen je ouders nog even langs. Een groot diner met al je dierbaren zit dit jaar helaas niet in. Hoewel het gemis er wel is, het betekent niet dat het niet alsnog heel gezellig én lekker kan zijn. Bij ons thuis hebben we besloten dat we er ondanks alles toch een feestje van gaan maken en gaan met elkaar genieten van twee heerlijke dagen.

Eén van de leukste dingen van het jaar vind ik het bedenken van het kerstmenu. En dan niet zomaar een menu, maar een menu waarbij stress overbodig is en ik geen uren in de keuken hoef te staan met als resultaat: ontzettend lekkere dingen die ik zo op tafel kan zetten.
Met misschien wel als belangrijkste punt dat het menu zo is opgesteld dat ik zelf ook écht kan genieten van het heerlijke eten. Normaal met een tafel vol gasten, nu met mijn eigen gezin. Snel, simpel en lekker dus. Zonder gedoe. Nu ben je vast benieuwd hoe mijn menu er dan uitziet.

Klik hier voor het gratis Foodilove kerstmenu>>>

Eerst wil ik iets met je delen wat mij afgelopen weken echt is opgevallen. Ik hoor van veel vrouwen dat ze het moeilijk vinden om tijdens de feestdagen te genieten zonder zich schuldig te voelen. Dat ze het dit jaar echt anders willen doen dan andere jaren. Nu alle gezinsleden thuis zijn lijkt er elk moment van de dag wel een reden om iets extra lekkers te nemen. Nu ben ik echt voor het niet verbieden van het eten van bepaalde dingen maar op deze manier eet je ongemerkt veel meer ongezonde dingen dan je eigenlijk wil. 

De grote vraag is dan: kan je echt ZONDER schuldgevoel genieten van de feestdagen? Het antwoord is ja!
En dan niet op de manier van: nu eet ik nog alles en per 1 januari eet ik alléén nog maar gezond. Ik kan je nu vast vertellen: dat ga je niet volhouden.
Wat gaat je wel helpen?

5 tips om te genieten zonder schuldgevoel tijdens de feestdagen

1. Geniet van deze dagen. Luister naar je lichaam. Kies waar jij zin in hebt en ga jezelf niks verbieden.

Misschien denk je nu: maar hoe dan! Simpel. Ga jezelf niets meer verbieden. Denk jij de hele dag aan eten of heb jij last van eetbuien? Je bent niet de enige, ik heb dit ook gehad. Geloof het of niet maar als je jezelf toestaat om te eten waar je zin in hebt, verdwijnen je eetbuien.
Als voorbeeld: stel, iemand zegt tegen je dat je nooit meer mag denken aan een roze olifant. 3x raden waar jij dan aan denkt…
Zo werkt het ook met eten. Als jij jezelf zegt dat je bijvoorbeeld nooit meer chips gaat eten, krijg je er juist extra veel zin in en komt er waarschijnlijk een moment dat je jezelf niet meer in kan houden en je een hele zak in 1x leeg eet. Been there, done that. 

Sinds ik mijn leefstijl heb veranderd denk ik bijna nooit meer aan eten. Eerder dacht ik daar de hele dag aan! Ik leefde van maaltijd naar maaltijd. Ik verbood mezelf alles met suikers en koolhydraten, want ja die maken je dik…

Hierdoor kreeg ik enorme eetbuien, want ik at te weinig eten. Mezelf alles verbieden veroorzaakte dit juist. In mijn Nooit meer op Dieet programma zie ik dagelijks dat mama’s bang zijn dat, als ze eenmaal beginnen met eten, ze niet meer kunnen ophouden. 

Te weinig eten leidt uiteindelijk tot eetbuien en gedachten als: ik heb nu gezondigd, dus nu is alles verpest. Dat leidt tot jezelf straffen, vermijden van sociale gelegenheden, een verminderd zonnig humeur, schuldgevoel, algeheel falen én dus ook nog eens niet tot afvallen. Je kunt je nu dus voorzichtig gaan afvragen of dat nu wel zo handig is, te weinig eten. 

Juist het toestaan van alle voeding en geen restricties meer is de enige  oplossing die helpt tegen eetbuien. Pas deze tip toe en je zal ervan versteld staan dat je geen honger meer hebt als je jezelf geen restricties meer oplegt. 

Dus, niet alleen tijdens de feestdagen maar eigenlijk altijd: neem iets lekkers als jij hier zin in hebt. Iets waar je echt van kan genieten. Ga je hiermee starten, dan is dit in een keer echt een hele switch voor je lichaam. Het kan zijn dat je verlangt naar een hele zak chips of een reep chocola. Maar laat dit dan ook toe. Je zult merken dat het nieuwe er snel vanaf is, je lichaam zich gaat herstellen en er geen zin meer in heeft. Je gaat merken dat je veel meer geniet van dat ene schaaltje chips op het moment dat je er écht zin in hebt en dat je na dat ene schaaltje ook geen behoefte hebt aan meer.

2. Ga voor balans. Start je dag bv met een gezond en eiwitrijk ontbijt. En drink lekker veel water. 

Weet je dat je ‘s avonds heerlijk uitgebreid gaat gourmetten? Maak dan de keuze om de dag te beginnen met een goed, gezond en eiwitrijk ontbijt. Griekse yoghurt met wat honing, walnoten en banaan bijvoorbeeld. Of warme havermout met kaneelappeltjes.

Staat er een kerstontbijt op het menu? Kies dan ‘s avonds voor een rijk gevulde groentesoep zoals een courgette- of tomatensoep. Daar serveer je dan een bruin stokbroodje bij met een lekkere kruidenboter. 
Snap je het idee? Jij hebt de controle en kan zo zorgen voor balans, zeker nu. 

Zorg dat er altijd een fles water binnen handbereik is. Vind je het met deze koude dagen lastiger om water te drinken? Vul dan een thermosfles of theepot met heet water en een paar schijfjes gember of een aantal takjes munt. 

3. Voel je niet schuldig. 

Falen bestaat niet. In welk eten heb je echt zin? Sta jezelf dat eten dan tijdens de feestdagen gewoon toe. En nee, dan heb je dus niet ‘gefaald’. En dan is er niets ‘verpest’. En hoef je ook niet vanaf 1 januari alleen nog maar op wortels te knagen. 

Zoals je bij tip 2 hebt gezien: je kan zelf heel makkelijk voor balans zorgen. En dus is er ook totaal geen reden om jezelf te straffen of om de oren te slaan met schuldgevoel. Want door te eten waar je écht zin in hebt en gezond/ongezond met elkaar in evenwicht te brengen krijg je……balans. 

Hierbij wil ik wel 1 opmerking maken en dat is dat je voorkomt dat je doorschiet in extremen. Eten is goed, overeten niet. Dus zit je vol, hoe lekker het ook is, stop dan. Wil je eigenlijk iets nog heel graag wel eten terwijl je al vol zit? Bewaar dan een portie apart en neem dat de volgende dag bijvoorbeeld bij de lunch.

4. Zorg goed voor jou: maak een wandeling, slaap voldoende en zorg voor weinig stress. 

Probeer minimaal zeven uur per nacht te slapen. Ik weet het vaak lastig met jonge kids 😉 Pak dan een powernap ergens overdag! Je lichaam heeft die rust echt nodig. En zeker nu iedereen thuis is: als het maar even kan claim dan jouw momentje dat je er een uurtje niet bent. Ga even in bad of kruip in bed en kom tot rust. De rest komt echt goed. 

Niet alleen voor jou maar ook voor je kinderen is het heel goed om elke dag, ondanks de kou en het wellicht niet altijd geweldige weer, even buiten te zijn. Regent het, pak de paraplu’s en doe de regenlaarzen aan en ga gewoon. Is het beter weer ga gezellig naar het bos en neem een thermoskan warme chocolademelk, thee of koffie mee. Is het weer echt té slecht? Slinger dan de muziek aan en hou een half uur minidisco met z’n allen.

Zorg voor weinig tot geen stress. Stress heeft zoveel invloed op je lichaam en vaak resulteert het in extra behoefte aan ongezonde dingen.
Go with the flow en laat je niet gek maken. Is er meer rommel dan anders? Waarschijnlijk herinnert je kind zich er later niks van maar wel van het feit dat het zo gezellig was want samen met mama werden er koekjes gebakken.

5. Ga vooral niet op de weegschaal staan 😉 

Vroeger ging ik na elke kerst weer op die stomme weegschaal staan. En ik haatte dat ding, want van het getal dat hij me liet zien werd ik doodongelukkig. 

De dag erna ging ik weer op een mega streng dieet. Want ja ik was aangekomen.

Sinds een aantal jaar denk ik: Ik ben goed genoeg als ik lekker in mijn vel zit, trots op mezelf ben en veel energie heb om mijn dromen waar te maken. Tegenwoordig bekijk ik mijzelf vol zelfvertrouwen in de spiegel. Vind jij dat lastig? Laat die weegschaal links liggen en zeg in plaats daarvan elke dag tegen jezelf: ik hou van jou en ik zorg goed voor je. 

Kortom, even samengevat:

Alle 5 tips nog even op een rijtje:

1. Geniet van deze dagen. Luister naar je lichaam. Kies waar jij zin in hebt en ga jezelf niks verbieden.
2. Ga voor balans. Start je dag bv met een gezond en eiwitrijk ontbijt. En drink lekker veel water.
3. Voel je niet schuldig.
4. Zorg goed voor jou: maak een wandeling, slaap voldoende en zorg voor weinig stress.
5. Ga vooral niet op de weegschaal staan 😉

Nu ben ik benieuwd: welke van deze 5 tips ga jij tijdens de feestdagen gebruiken?
Laat je het me weten in de comments. Vind ik superleuk!

Voor iedereen een hele fijne feestdagen! Liefs Marleen.

Foodilove-Weekmenu300x400

Gratis weekmenu

Voel jij dat je klaar bent om lekker in je vel te zitten? Goed in balans te zijn? Nog meer energie te hebben? Ik help om je graag om je levensstijl te veranderen waardoor jij de gelukkigste versie van jezelf kunt zijn!

Vraag nu mijn gratis weekmenu aan and let’s get started!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar gezonde recepten?

GRATIS

Ben jij een ambitieuze mama en wil jij meer energie, balans en tijd voor jezelf?

Scroll naar top