6 tips voor meer energie!

Je hebt als mama vast wel eens  last hebt van vermoeidheid of gebrek aan energie? Ik had dit vorige week enorm. Niet zo gek als kersverse mama en de drukke december maand 😉 Maar het heeft vaak meerdere oorzaken en is meestal een combinatie van verschillende dingen.

Ik krijg de afgelopen tijd heel veel vragen in mijn community over energie en merk dat veel mama’s meer energie kunnen gebruiken. Daarom geef ik je vandaag 6 tips voor meer energie! 

1. Slaap
De meest voor de hand liggende oorzaak van weinig energie is een gebrek aan goede slaap. Slaap speelt echter een belangrijke rol bij het herstellen van je lichaam en is essentieel voor je gezondheid en je energielevels.
Heb jij de laatste tijd meer moeite met opstaan? Probeer dan meer te slapen en ga naar bed toe wanneer je ’s avonds moe wordt. Gelukkig is het nu weer langer licht 😉
Schermen met blauw licht houden je hersenen actief. Leg daarom een uur voordat je gaat slapen je telefoon of tablet weg en zet de TV uit. Dit zal de kwaliteit van je slaap aanzienlijk verbeteren.

2. Beweeg
Het klinkt misschien tegenstrijdig om te doen wanneer je je futloos voelt, maar beweging van je lichaam is veruit de beste manier om meer energie te krijgen.
Cellen in je lichaam bevatten mitochondriën die je lichaam voorzien van energie. Door dagelijks te bewegen en regelmatig te sporten kun je ervoor zorgen dat je lichaam meer mitochondriën aanmaakt en in staat is om meer energie te produceren.
Ga regelmatig staan tijdens je werk en blijf gedurende de dag actief en in beweging. Doe bijvoorbeeld wat lichaamsoefeningen of stretches of maak tijdens je lunchpauze een lange wandeling om je energielevels op peil te houden. Ik heb een Fitbit om mijn stappen bij te houden en ook na een dag op kantoor zit ik op 10.000 stappen.

3. Drink water
Je lichaam bestaat voor een groot gedeelte uit water en te weinig water kan een oorzaak zijn van je vermoeidheid. Je hoeft echt geen liters water te drinken, maar zorg er wel voor dat je lichaam (zeker voor het sporten) gedurende de dag voldoende gehydrateerd is.

4. Voldoende micronutriënten
Eet je veel bewerkte voeding en fabrieksproducten, dan is de kans groot dat je een vitamine- en/of mineralentekort oploopt. Je lichaam heeft dan onvoldoende voedingsstoffen om jouw de nodige energie te geven. Je hoeft deze producten niet helemaal te vermijden, maar veel fabrieksproducten bevatten vaak te veel calorieën, te weinig vezels, vitamines en mineralen en toevoegingen die niet altijd even goed zijn voor je lijf en je prestaties. Ga dus voor de 80/20 regel.

5. Eet meer vezels
Vezels remmen de opname van suiker in het bloed en zorgen daarmee voor een stabielere bloedsuikerspiegel en constante energie na het eten van een maaltijd. Eet voornamelijk vezelrijke maaltijden gedurende de dag. Met name groeten, fruit en peulvruchten zijn goede bronnen, maar ook lijnzaad, noten, haver en andere volle granen bevatten veel gezonde vezels. Dit is niet alleen goed voor je energielevels, maar heeft ook een gunstig effect op je gewicht en gezondheid.

6. Eet je groenten
Ons lichaam heeft dagelijks behoefte aan de juiste bouwstoffen om goed te kunnen blijven functioneren en je lichaam te voorzien van de nodig energie. Groenten bevatten veel vitamines, mineralen en andere bioactieve stoffen die belangrijk zijn voor een goede gezondheid. Zorg er daarom voor dat je dagelijks een flink portie (minimaal 250 tot 500 gram) groenten eet.
Groene groenten (broccoli, boerenkool, spinazie, spruiten, erwten, bladsla), peterselie, basilicum en andere groene kruiden bevatten veel vitamine C, vitamine K, foliumzuur, ijzer, kalium en magnesium, één van de belangrijkste mineralen in ons lichaam dat mede betrokken is bij de energiestofwisseling.
Maar ook groene ‘superfoods’ zoals chlorella, spirulina en andere zeewieren zijn rijk aan antioxidanten en essentiële aminozuren en bevatten alle mineralen die je lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen blijven presteren.

Wil je ook voldoende energie en optimaal blijven presteren in jouw drukke actieve leven?
Ik heb dit nog even stil gehouden, maar sinds kort ben ik het grootste verkooppunt van Orangefit in Groningen 🙂 Fit Green Hero en Fit Green Meal Diet zijn een plantaardige complete alles-in-1-shake en volwaardige maaltijdvervanger die alle essentiële voedingsstoffen bevatten. Ze zijn beide gemaakt van de beste ingrediënten (haver, lijnzaad, quinoa, chlorella, spirulina) en leveren alle vitamines en mineralen die je lichaam dagelijks nodig heeft. Ook kan je onze magnesium met toegevoegde vitamine B6 eens proberen. Dit kan ook helpen tegen vermoeidheid. Wil  jij hier meer over weten? Stuur me dan even een mailtje via marleen@foodilove.nl dan kan ik je adviseren.

6 tips voor meer energie!
Op naar meer energie! Liefs, Marleen

Foodilove-Weekmenu300x400

Gratis weekmenu

Voel jij dat je klaar bent om lekker in je vel te zitten? Goed in balans te zijn? Nog meer energie te hebben? Ik help om je graag om je levensstijl te veranderen waardoor jij de gelukkigste versie van jezelf kunt zijn!

Vraag nu mijn gratis weekmenu aan and let’s get started!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar gezonde recepten?

GRATIS

Ben jij een ambitieuze mama en wil jij meer energie, balans en tijd voor jezelf?

Scroll naar top