Waarom ongeraffineerde suikers beter voor je zijn!

Wil jij ook betere keuzes gaan maken en gezonder gaan leven? Vandaag vertel ik je waarom ongeraffineerde suikers beter voor je zijn, hoeveel suiker je per dag mag en wat ongeraffineerde suikers nou precies zijn. Van gezond en suikervrij eten ga je stukken beter in je vel zitten. Je krijgt meer energie, verliest gewicht en komt meer in balans.

In mijn vorige blog heb ik jullie verteld wat bewerkte suikers zijn, waarom ze zo slecht voor je zijn en wat het met je lichaam doet. Heb je dit nog niet gelezen? Doe dit dan eerst, klik hier.

Hoeveel suikers mag je per dag?
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) raadt aan om max 10% van je benodigde energie per dag uit gerafineerde suikers te halen, om overgewicht en tandbederf te voorkomen.

Dit advies komt neer op 12,5 suikerklontjes per dag voor vrouwen. In Nederland eten we echter 1,5 tot 2 keer deze hoeveelheid namelijk 20 klontjes suiker per dag. Dat is zo’n 30 kg bewerkte suikers per jaar. 1 klontje suiker staat gelijk aan 4 gram suiker. Daarom raad ik je aan om je heel bewust te zijn van je bewerkte suikerinname en dat is precies wat ik je kan leren.

Wat zijn ongeraffineerde suikers nou precies?
Alle producten waar geen suikers aan toegevoegd zijn, dus natuurlijk gezoet van zichzelf. Deze suikers komen in onze bloedbaan terecht en verteren langzaam zodat alle voedingsstoffen die het lichaam kan gebruiken eruit worden gehaald. Dit is natuurlijk wat we willen.
Denk dus aan vers fruit, noten, honing, groenten, rauwkost, volkoren producten, koffie, thee, havermout, olie, azijn, magere kwark, rijst, aardappels, couscous, vlees, vis, eieren, boter, kaas, etc. Het komt dus neer op onbewerkte producten.

Zin in snaaien of zoete trek?
Wat niet goed is dat we na verloop van tijd zoveel behoefte aan suikers hebben ontwikkeld dat onze bloedsuikerspiegel zo uit balans in en we steeds weer zin hebben in zoetigheid. Wat ik van de meeste vrouwen te horen krijg is dat ze in de namiddag of na het eten gaan snaaien. Door middel van de Foodilove suikervrije challenge kun je samen met mij dit probleem aanpakken.

Kies voor volwaardige producten
Kies dus voor een gezond voedingspatroon met volwaardige producten en zoveel mogelijk onbewerkte suikers zodat je alle goede voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. En onthoud bij alles wat je in je mond stopt, voed ik mijn lichaam of alleen mijn mond. Welke voedingsstoffen, vitaminen en mineralen geef ik mijn lichaam bij deze keuze?

Foodilove suikervrije challenge
Wil jij ook betere keuzes gaan maken en gezonder gaan leven? Doe dan mee met de Foodilove suikervrije challenge die start op maandag 4 september! Van gezond en suikervrij eten ga je stukken beter in je vel zitten.

Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar dat is het niet. Ik wil je laten zien dat suikervrij en koolhydraatarm eten superlekker én simpel kan zijn. Een gezonde leefstijl betekent namelijk niet dat je niks meer mag eten, integendeel!

Je krijgt meer energie, verliest gewicht en komt meer in balans. Laat mij je helpen bij het bereiken van de gezonde en gelukkige versie van jezelf. Meedoen of meer info ontvangen? Klik dan hier.

Als ik kan stoppen met suikers, kun jij het ook! Liefs Marleen

Ps: deze supermooie foto is gemaakt door Kirsten van @theearlymorningblog. Je vindt het recept in de suikervrije challenge!

Foodilove-Weekmenu300x400

Gratis weekmenu

Voel jij dat je klaar bent om lekker in je vel te zitten? Goed in balans te zijn? Nog meer energie te hebben? Ik help om je graag om je levensstijl te veranderen waardoor jij de gelukkigste versie van jezelf kunt zijn!

Vraag nu mijn gratis weekmenu aan and let’s get started!

1 reactie op “Waarom ongeraffineerde suikers beter voor je zijn!”

  1. Wat een toffe actie! Zelf eet ik ook (nu alweer zo’n twee, drie jaar) suikerarm en koolhydraatarm. Dit ivm pcos en verhoogde kans op diabetes. Ik voel me er goed bij, heb amper nog fysieke klachten, ben fitter en ben tegen verwachting in zelfs natuurlijk zwanger geworden. Ik zeg, ook als je niet helemaal overtuigd bent, geef het een kans met deze challenge!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar gezonde recepten?

GRATIS

Ben jij een ambitieuze mama en wil jij meer energie, balans en tijd voor jezelf?

Scroll naar top