Ontbijten een gezonde start van je dag!

Dat ontbijten enorm belangrijk is voor een gezonde leefstijl horen we allemaal. Maar waarom is ontbijten een gezonde start van je dag?
Ik hoor dat er veel mensen moeite hebben door tijdsgebrek om goed te ontbijten of dat ze niet weten wat gezond is.
Door te ontbijten breng je je stofwisseling op gang. Het beste is zelfs wanneer je eerst uit bed komt om bv. een warm glas water met een half uitgeperste citroen te drinken en een half uur hierna te ontbijten.
Wanneer ik niet goed ontbijt heb ik hier later op de dag last van. Ik krijg dan eetbuien en krijg zin in ongezonde tussendoortjes.  En tevens sport ik vaak in de ochtend dus ik kan wel wat energie gebruiken.

Tevens zorgt ontbijten ervoor dat je darmen op gang komen. Je geeft je lichaam een energieboost door vezelrijk te starten. Vezels zijn erg belangrijke stoffen voor een gezonde spijsvertering. Ze helpen je in de ochtend met opstarten en zetten je maag en darmen flink aan het werk. Warme havermout of overnight oats met plantaardige melk zijn goede voorbeelden van een vezelrijk ontbijt.
Dit in combinatie met vers fruit en superfoods vindt ik perfect, met havermout als ontbijt heb ik energie tot zelfs na de middag.
Zorg ervoor dat je producten kiest met een lage glycemische index zodat je bloedsuikerspiegel niet te snel piekt. Dit is de reden waarom ik brood vermijd. In deze blog vind je een tal van voorbeelden van gezonde andere keuzes.

Een goede planning en voorbereiding is het halve werk. Wanneer je dit voor elkaar hebt kan het haast niet fout gaan. Vaak maak ik op zondagmiddag een aantal dingen die ik dan de rest van de week kan gebruiken voor mijn ontbijtje. Mijn homemade granola is hier een voorbeeld van. Ik hoef dan alleen nog wat yoghurt en vers fruit te pakken en klaar is je ontbijtje. Ook mijn eimuffins staan vaak op de planning voor zondag.

De laatste tip is variëren! In het weekend heb je uiteraard wat meer tijd om wat uitgebreider te ontbijten. Ik maak dan graag bananenpannenkoekjes, havermout muffins of bananenbrood.
Toch blijft mijn favoriete ontbijt een verse smoothie of magere kwark met homemade granola. Ik maak altijd een enorm grote voorraad in een mooie weckpot en maak mijn ontbijtje dan af met pitten, zaden, superfoods en vers fruit.

Ik zeg ontbijten een gezonde start van je dag! Enjoy.

 

 

 

 

 

 

Foodilove-Weekmenu300x400

Gratis weekmenu

Voel jij dat je klaar bent om lekker in je vel te zitten? Goed in balans te zijn? Nog meer energie te hebben? Ik help om je graag om je levensstijl te veranderen waardoor jij de gelukkigste versie van jezelf kunt zijn!

Vraag nu mijn gratis weekmenu aan and let’s get started!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar gezonde recepten?

GRATIS

Ben jij een ambitieuze mama en wil jij meer energie, balans en tijd voor jezelf?

Scroll naar top